Cabaran Pemikiran Muda

Sering masyarakat di kampus mahupun di luar sana cuba mencari-cari noktah pemikiran muda-mudi di akhir alam remajanya dan permulaan cerita kisah dewasanya..

Apabila bicara perkara masa hadapan dari prospek cerah atau malapnya kehidupan seseorang insan itu, ramai silap dengan mengklafikasikan dengan mata kasar yang tiada upaya itu dalam mentakrifkan nilai ilmu ibarat setitis air di lautan.

Ilmu ini adalah milik Allah swt, ketika usiaku mencecah belasan tahun aku begitu hebat berbicara itu ini, sehingga unsur-unsur kepalsuan tercermin di kala aku termenung kembali setelah puas bicaraku kepada sesiapa hanya demi untuk menegakkan sedikit pengalaman dan perolehan ilmu yang bersifat kecil vakumnya.

Dienjak kematangan dalam usia 16 tahun dan 17 tahun hati muda mana bisa tidak tertarik dengan metarialistik yang muncul ketika mana minda dan akal masih dalam tumbesaran, hati yang berisi amarah lebih maju terdidik untuk menguasai segala takhta hati. Gelumang noda begitu mudah terperoleh dan tertanam dengan kemas dan tersemai pelbagai peribadi yang bejat dikala itu telah melahirkan ramai sekali pendusta agama.

Kemudian hidup ini penuh doa dan harapan dari insan disekeliling dan kita akhirnya berubah atas doa mereka dan kita terus merangka dunia kita yang lebih maju. Namun dalam kesempurnaan perjalanan kemajuan kita itu, masih ada yang pasif rupanya. Bukan kejahatan membelenggu mereka namun cerita lain bermula. Pemikiran menjadi cerita , tindakan itu pula menjadi berbeza.

Menceritakan kesempurnaan manusia memang benar tiada sempurnanya. Cubalah lihat rentetan hayat kita selama mana kehidupan ini, pasti ada perkara yang terlepas pandang dan terlepas untuk kita berfikir bersama.

Apa kisah rakan kita di tadika? sekolah rendah? sekolah menengah? IPT?
Apa kisah guru kita di tadika? sekolah rendah? sekolah menengah? IPT?
Apa suasana kini kehidupan kita?

Namun jika diselidiki difikirkan pernahkah kita persoalkan, kita berada disistem mana?
Mengapa kita ada rakan yang berbeza malahan pergaulan dan gaya hidup juga berbeda?
Mengapa kita hidup di muka bumi ini kita sentiasa di aruskan oleh air? Adakah tiada haluan lain hidup ini?

Menyedari konsep ini seribu satu persoalah sebenarnya kita boleh timbulkan dan kita berhak untuk pertikai dan persoal. Wahai muda mudi cambahkan pemikiran dan penelitianmu dan pertaruhkan akal mu untuk tujuan lebih besar.

Dalam langkahan perjalanan aku, terngiang nasihat ini ditelinga ini.. INSAN BERJIWA KECIL SERING MEMBUNTUTI SEJARAH, INSAN BERJIWA SEDERHANA SENTIASA MENGIKUTI SEJARAH, INSAN BERJIWA BESAR PASTI MENCIPTA SEJARAH...

D
alam kondisi ini, jiwa besar semakin pupus, cerita hayatku sehingga berusia 21 tahun ini banyak menceritakan kegagalan rakanku dalam kehidupan, terperangkap dengan jerangkap samar mainan Yahudi. Jiwa Islam diruntuhi, metarealistik terus merajai, nilai Ilmu dijauhi, kejahilan menjajahi.


Konteks gagal banyak sekali disalah erti dengan sebuah sijil pelajaran(peperiksaan) yang tak pernah ku hormati sehingga kini. Mereka mengklafikasikan insan berjaya itu datang dari muda-mudi yang datangnya dari universiti. HAHAHA lucu sekali hidup ini manusia itu ibarat produk dan universiti itu ibarat kilang.

Entahlah bidalan dunia ini pelik sekali namun, aku percaya ilmu yang berguna itu pasti banyak lagi diluar pagar universiti itu. Cuma ku tetap meyakini universti itu tetap lubuk ilmu. Tapi insan yang memasukinya banyak sekali kurasakan pelancong yang melancong di lubuk ilmu itu, bukan lagi umpama arkeologi mumia yang terus menggali mencari jawapan hingga kini.

Pemikir muda perlu bergerak, memikir untuk menerobos minda, pasti disekeliling perjalanan hidup ada yang tidak kena!! Timbulkan terus persoalan untuk mengkaji masalah diri, keluarga hingga masyarakat. Biar muda itu tidak sia-sia, terus lena tak berakal dalam berkata...

Salam pemikiran muda untuk mencari pelita perjalanan!!!

0 Responses to "Cabaran Pemikiran Muda"