IMBAUN 2007/2008


Penulis sudah melepasi tahap pertengahan di Universiti Malaya dalam pengajian Sarjana Muda Syariah dan Ekonomi, itupun jika peperiksaan baru-baru ini yang diduduki tiada yang gagal seperti semester-semester sebelum ini. Memikir masuk tahun akhir iaitu tahun 3 banyak perancangan dalam kepala ini dalam merancang tahap kehidupan dan masa depan seterusnya agar selari dengan syariatnya dan tidak sampai menjual prinsip diri sehingga akidah tergadai.

Timbal balik kehidupan ini sememangnya perjalanan, dalam sesi ini juga penulis bermula dengan pengalaman menulis blog secara bebas, mengikuti program masyarakat di seluruh negara, melihat pelbagai pertubuhan-pertubahan dan gelagat pelbagai organisasi, pembinaan sahsiah diri, pengalaman berucap, perlaksanaan pelbagai program dan pelbagai lagi.

Yang menjadi hairan sememangnya hasil setiap sumbangan yang di anggap rela ini memberi kepercayaan kepada sekelompok manusia, di Jabatan Syariah Ekonomi, masih ada yang mempercayai penulis dalam mengurus sesuatu. Ini nilai yang penulis tidak dapat bayang hasilnya. Penulis juga diberi kepercayaan memimpin organisasi anak negeri sama ada peringkat IPT mahupun seluruh negara.

Terfikir penulis cabaran apa kali ini, munajat dan sujud perlu diperbanyak dalam mencari kebenaran, mak ayah semakin naik pangkat di usia yang lewat walaupun hakikatnya ibu itu terus berjuang kerana cita-cita besar anak-anaknya.

Ketika penulis mencadangkan impian mahu menjadi Dr. (PhD), mak dan ayah memikir pemikiran penulisan, selaku anak sulung yang ada tanggungjawab terhadap adik-adik yang masih berada dalam perang medan ilmu ini penulis merasakan keperitan hidup yang tidak sebrapa ini dikongsi agar lebih kita tunduk atas kekuasaan Allah. Kita mula sedar semaksimum mana kita ada had(limit) untuk belajar bertawakal dan menghargai nilai usaha walau setitis peluh sekalipun.

Kunci ilmu baru ku sedar dan rasa ertinya secara praktikal, keghairahan mengetahui sesuatu.. pengorbanan usia.. musafir... berkumpulan(organisasi)... wang.. dan CINTA ILLAHI kunci perjuangan diri.

Cabaran mencari ilmu itu.. MALAS.. Wanita.. Boros.. selfish(penting diri).. Hiburan.. Buat hal sendiri.. sayangkan kehidupan dunia...

Oooh tuhan.. tunjuk jalan kebenaran, selongkarilah kehidupanku dengar kebenaran dalam megharungi hidup sebagai seorang pemimpin, pekerja, penuntu ilmu, guru, ayah, suami, anak dan lain-lain tanggungjawab. Biarlah diriku disakiti, jgan sekali akidah dan kehortmatan tertinggi Islam ini di nodai... amin rabbal a'lamin..

Cahaya Atas Cahaya IBU


"Menyelongkar itu indah.. kebenaran itu pahit.. kejahilan itu pedih.. kebijaksanaan itu mainan.. manakah jalan itu? Jalan menuju Illahi.. Jalan lurus yang abadi.."

Setiap hari ibu berpesan kepada anaknya, harapan ibu dan ayah melihat anak menjadi insan soleh, budi pekerti mulia, disukai ramai, dihormati dan taat kepada kedua ibu bapa dan menegakkan kalimah hak.

Mulianya hati ibu, tapi biasanya ibulah penyanyi syair ulangan yang tak kenal erti bosan tentang ayat-ayat ulangan hari demi hari sehingga anak tiada mengerti lagi isi dan maksud ayat ibu. Erti sebenar kata-kata di istilah 'bebel kosong', nilai kasih-sayang, cinta ibu kepada anak, nilai naluri ibu jauh dilontar jauh dari sudut ruang isi hati.

Sempena Hari Ibu,,, perjalanan ini kosong tanpaMu ibu.. pelita pasti malap tanpa nasihatmu...
pelita perjalanan hidup setiap insan tiada nilai bila sang anak rosak dengan suasana(rosak). Tanpa panduanmu, perjuangan hidup tak akan diselongkari dengan lebih jauh untuk mengenal erti sebenar perjuangan kehidupan.

Anakmu hari ini... karana harapanmu dan kesungguhanmu sebelum diriku dilahirkan...

HAPPY MOTHER's DAY.. EVERYDAY FOR U..