Gerakan Anti-PPSMI

Melihat kepada perjalanan sebuah pergerakan yang baru bermula dalam menentang sebuah sistem yang penuh dengan kebejatan nilai-nilai kapitalisme dan sekularisme yang begitu hina ini iaitu isu sistem pendidikan kini yang beterusan mahu mengekalkan Bahasa Inggeris dalam mata pelajaran Sains dan Matematik, dilihat mula membangkitkan kemarahan kepada golongan yang sedar doktrin kesan dari kebejatan sistem kapitalisme sebagaimana yang penulis gambarkan dalam penulisan artikel sebelum ini bertajuk "Musim Baru Yang Mencabar".
Penulis yakin golongan sedar ini memahami tekanan Kapitalisme(industri) ke atas medan keilmuaan dalam mencorak sistem pendidikan yang mulai sedikit demi sedikit menghilangkan nilai peradaban peribumi Malaysia. GAPENA pada hemat penulis tidak mampu berbuat apa. Kemampuan yang mampu mereka lakukan pada hemat penulis mereka akan hanya berDEMONTRASI(inilah ciri orang tiada wang! kuasa! dan pengaruh!). Disinilah penulis yakin maksud sebenar demontrasi di mata "si pengalah" mana parti yang mula kalah tidak mampu bertemu dengan mana pemenang di Malaysia atau seluruh dunia akan berDEMONTRASI.


Khir Toyo pun dah pandai dan pakar demontrasi di sekitar Selangor (ciri-ciri orang kalah) mungkin satu hari nanti kalu dia naik jadi MB Selangor semula entah dia faham balik tidak jiwa pendemontrasi ini sebagaimana dia buat tak tahu sahaja ketika meroboh rumah rakyat di kampung-kampung sekitar Selangor dulu ketika beliau menjadi MB dulu. Semua atas tekanan kapitalisme untuk menjadikan SELANGOR MAJU...
Kerana apa pelajar berdemontrasi? kerana mereka tiada hak untuk berunding.. mereka tiada kuasa bertemu, mereka tiada pengaruh dalam KPT(Kemeterian Pengajian Tinggi). Mereka hanya tahap pertengahan. Tapi tidak tahulah satu hari kelak bila mereka mahasiswa jadi pengganti golongan atasan adakah mereka buat-buat tak faham dengan jiwa-jiwa pendemontrasi ini.




Malaysia sebenarnya mula menuju ke dasar Singapura semenjak rombakan idea industri dilancarkan sekitar 1980-an dalam Rancangan Malaysia ke 5. Dengan tekanan KDNK Singapura yang dikatakan memiliki jaringan keyakinan pelaburan tertinggi dengan kewujudan sistem Bahasa Inggeris dalam negara terutama disumbangkan Nanyang University dan National Singapore University. Sistem pendidikan negara jiran itu dilihat lebih maju dan fleksibel dengan dunia di era globalisasi ini. Maka penulis yakin Dr. Mahathir cakap sahaja benci Singapura! sebaliknya sistem tunduk 100% kapitalis kepada Singapura yang bobrok itu.


Atas dasar itu si Mahathir terus menyokong PPMSI dalam sistem pendidikan kini tanpa memikir nasib Bahasa Malaysia ke atas rakyat Malaysia. Kesian BahasaMalaysia sudahla bangsa dia tidak semaju bangsa Jepun, Korea Selatan dan Cina malah tergadai juga bahasa sendiri di bumimu. Negara-negara timur ini tidak pernah pula mangatakan bahasa mereka punca kegagalan menguasai Sains dan Matematik. Sebaliknya Dr. Mahathit sanggup mengatakan untuk menguasai Sains dan Matematik perlu kuasai B. Inggeris. Maka dengan Bahasa Malaysia tak mampu kuasai? Fikir-fikirkan dan renungkanlah. JANGAN MUDAH TUNDUK PADA INDUSTRI(kapitalis)
>>BINALAH EMPAYAR INDUSRI SENDIRI DIBUMIMU>>

1 komen:

Anem Arnamee (visit their site)

Salam ziarah..=)

kagum dengan emangat yg wujud dlm dri pnulis entri ini..~=)