Gerakan Mansuhkan ISA



Bila ada sahabat datang kepada saya bertanya, "Farhan, apa pandangan kamu ISA nak di mansuhkan". Belum sempat saya mahu berhujah mahupun membuka ruang bicara serta membuka ruang platform benih idea yang sedia tercerna, sahabat saya lebih dahulu memotong "bukankah masih ada kebaikan pada ISA itu kan Farhan"

Kata saya mudah sahaja, "kamu dah jawab kamu masih sayangkan ISA itu kan?" Jawab sahabat saya, '"Eh, saya tak kata saya sayang pun ISA tu?". Buang idea kamu tentang baik atau buruk sesuatu idea itu dari garisan lama kepentingan politik yang buta itu! kenal dahulu ISA. Baru kamu tahu ISA itu baik atau buruk.

Sedangkan mana-mana mufti belum berhujah lagi menyatakan isu ini. Cuma ada tergolong beberapa golongan cuba menghujah benarkan ISA ini. Lihat kepada fakta sejarah ISA yang di laksanakan British ini ke atas Tanah Melayu sebelum kemerdekaan ini.

Bila bicara bab ISA ini kita bicara soal beberapa kepentingan besar dalam kehidupan pertama : Soal hukuman ke atas manusia... kedua: Soal ISA kewajaran dalam syariat.

Pertama bila ia soal pundak hukuman, ramai cubaan mengkategorikannya dengan istilah takzir itu, keluaran hukuman ke atas pemerintah. Maka apa-apa yang hadir dalam kepondakan minda kita yang jahil mengiyakannya. Tak kurang jugak hujahnya menolak kemudaratan lebih besar seperti pengganas dan sebagainya.

Bicara soal syariat dalam ruang ringkas ini betapa dekatnya semangat syariat law ini dengan sivil law adalah sama. Apa yang bertentangan dengan akta lebih besar seperti akta persekutuan maka klausa atau akta dibawah darinya di tolak. Malahan penahanan pesalah menggunakan istilah 'andai' 'kalau' dan seumpanya tidak terpakai dalam mana-mana perundangan.


Syariat jelas menyatakan mana-mana hukum yang bertentangan dengan syarak Al-Quran dan AsSunnah maka apa-apa kaitan takzir atau hukum di bawahnya tertolak kerana sumber yang lebih besar itu.

Islam jelas menolak dan menyatakan HARAM yang jelas menjatuhkan hukuman ke atas mana-mana manusia sama ada muslim atau bukan muslim tanpa mendatangkan bukti yang mencukupi dan kukuh. Apabila jelas perkara pokok ini maka kita tahu intipati ISA itu amat berbeda apa di datang dengan Al-Quran.

Kalau ada alasan demi mengekang pengganas itu semata-mata hujah mahu ISA dikekalkan, lebih molek di kaji satu akta baru BUKAN ISA tanpa sebarang gangguan ketenteraman awam yang tidak bersalah itu. Masalah besar utama ISA adalah manusia berpotensi jauh di Malaysia ini banyak berada di ISA itu tidak pernah dibicarakan atas kesalahan yang tidak pasti.

Padaku ISA wajar di mansuhkan............................... TANPA KOMPROMI................

0 Responses to "Gerakan Mansuhkan ISA"